Nieuwe Wereld, nieuw verhaal

Nergens gebeuren momenteel zoveel spannende dingen als in de ‘nieuwe’ wijnlanden. Zo nieuw zijn de meeste van deze wijnlanden overigens niet. De geschiedenis van de wijnbouw gaat er misschien niet vele duizenden jaren voor Christus terug, zoals in Europa. Maar kolonisten namen in de 16e en 17e al druivenstokken mee naar Zuid- Amerika en Zuid-Afrika en plantten ze daar aan. En in de Verenigde Staten en Australië wordt als sinds de 18eeeuw wijn gemaakt.

Nieuwe vs oude wereld
Het verschil tussen de zogenaamde Oude en Nieuwe Wereld zit hem van oorsprong allereerst in de regelgeving. Terwijl in de Oude Wereld alles tot in de kleinste details gereguleerd is, hebben producenten in de Nieuwe Wereld vaak alle vrijheid. De Nieuwe Wereld kent geen voorgeschreven druiven, geen maximale productie per hectare, geen verplichte duur van de opvoeding, geen regels over chaptaliseren (het toevoegen van suiker aan de most), noch over aanzuren, enzovoort...
Ook qua tradities en marktbenadering waren de verschillen tot voor kort groot. De doorbraak van de Nieuwe Wereldwijnen kwam in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Door een efficiëntere manier van aanplanten, vaak in de vlakte, met voldoende zon en dus suikeropbouw, kon de wijngaard machinaal bewerkt worden en was het mogelijk met behulp van irrigatie grote hoeveelheden druiven per hectare te produceren. De wijnen waren op fruit gemaakt, expressief en bezaten vaak een beetje restsuiker. Ze werden gebotteld in een fles met een vrolijk etiket, met daarop prominent de druivensoort en een prikkelende wijnnaam, in plaats van een plaatje van een chateau, vergezeld van het herkomstgebied. Ook de handige schroefdop deed zijn intrede. Men keek goed naar waar de behoefte in de markt was en dat werd geproduceerd. Zo werd de smaak aangepast aan die van de consument. Heel anders dan de Europese benadering: “Zo smaakt de wijn nu eenmaal en je vindt hem lekker of niet…” Jong en oud vonden deze nieuwe, fruitige wijnen lekker. Drinkplezier ging boven traditie. Bovendien waren deze wijnen met hun goedkope productiemethoden zeer aantrekkelijk geprijsd. De druivensoort werd het belangrijkste verkoopargument; voor de consument makkelijk te begrijpen.

Populariteit van de druif
Druiven als cabernet-sauvignon, merlot en chardonnay werden wereldberoemd bij het grote publiek. Ook waren er landen die met een specifieke druivensoort een zeer sterke identiteit ontwikkelden, een connectie die sterker was dan in de Europese gebieden waar de druiven oorspronkelijk vandaan kwamen. Denk aan de malbec uit Argentinië, de carmenère uit Chili en de sauvignon blanc uit Nieuw-Zeeland. De Oude Wereld bekeek het succes van de Nieuwe Wereld met een jaloerse blik. Boeren begonnen te morren dat de regels in hun land en streek te streng waren, waardoor hun wijnen te duur werden en hun concurrentiepositie verslechterde. Beetje bij beetje begonnen de producenten van landwijnen (met minder strenge regels) het succes van de Nieuwe Wereld te imiteren.

Nieuwe generatie wijnmakers
Tegelijkertijd kwamen er in de Nieuwe Wereldlanden steeds hoger opgeleide wijnmakers bij. Ze hadden vaak gereisd en ervaring opgedaan, ook in Europa. Jongelingen met ambitie, die wilden laten zien dat er ook bij hen hoge kwaliteit gemaakt kon worden. Ze wilden terroirwijnen maken, waar niet de druif centraal staat, maar juist de herkomst. Veel druiven stonden echter niet op logische plekken aangeplant, plekken waar ze niet een optimaal resultaat brachten. Neem als willekeurig voorbeeld de carmenère, Chili’s signatuurdruif. Carmenère is zeer gevoelig voor zijn omgeving. De druif rijpt laat, heeft warmte en een lange hangtijd nodig. Maar te heet is ook niet goed. Bij niet optimale rijpheid, krijgt de carmenère een typisch groen karakter, met de geur en smaak van paprika. Het grootste deel van Chili is door deze eigenschappen helemaal niet geschikt voor het aanplanten van carmenère. De jonge generatie gebruikte hun opgedane kennis onder andere om grond, klimaat en druif beter op elkaar af te stemmen. Daarbij kozen ze hun eigen weg. Bij gebrek aan voldoende financiële middelen om grote stukken land met de bijbehorende machines en kelder te kopen, moesten zij het doen met een gehuurd stukje grond, met een eenvoudige schuur en wat vaten. Zij konden dan ook niet dezelfde efficiëntie halen als de traditionele grote bedrijven in de Nieuwe Wereld.

Focus op kwaliteit
Hun focus lag daarom op kwaliteit. Kwaliteit die ze tegen een hogere prijs konden verkopen. Deze nieuwe groep wijnmakers ging bovendien op zoek naar nieuwe gebieden. Plekken waar de warmte niet overheerste, maar met een langer groeiseizoen, voor een betere balans in de druiven. Daarnaast was het hun bedoeling om zo natuurlijk en duurzaam mogelijk te werken en de grond niet uit te putten en te vervuilen. Koele kustgebieden zochten ze op, maar ook de hoogte van het gebergte; op zoek naar frisheid en grotere verschillen tussen dag- en nachttemperatuur. Een geheel nieuwe Nieuwe Wereld is aan het ontstaan. Tekst: Xavier Kat

Lees het hele achtergrondverhaal in de nieuwe Vinée Vineuse. Ontvangt u nog geen Vinée Vineuse? Mail of bel ons of gebruik het inschrijfformulier.  

Duur actie: 21 november 2019
€ 7,90
per fles bij een afname van 6
€ 8,20 per fles   (Normaal: € 8,80)
   
€ 7,90
per fles bij een afname van 6
€ 8,20 per fles   (Normaal: € 8,80)
   
€ 10,30
per fles bij een afname van 6
€ 10,70 per fles   (Normaal: € 11,50)
   
€ 12,95
per fles bij een afname van 6
€ 13,50 per fles   (Normaal: € 14,50)
   
€ 9,80
per fles bij een afname van 6
€ 10,20 per fles   (Normaal: € 10,95)
   
€ 14,25
per fles bij een afname van 6
€ 14,80 per fles   (Normaal: € 15,90)
   
€ 15,50
per fles bij een afname van 6
€ 16,20 per fles   (Normaal: € 17,50)
   
€ 15,50
per fles bij een afname van 6
€ 16,20 per fles   (Normaal: € 17,50)
   
€ 15,50
per fles bij een afname van 6
€ 16,20 per fles   (Normaal: € 17,50)
   
€ 17,25
per fles bij een afname van 6
€ 17,95 per fles   (Normaal: € 19,30)
   
€ 12,80
per fles bij een afname van 6
€ 13,30 per fles   (Normaal: € 14,30)
   
€ 15,20
per fles bij een afname van 6
€ 15,80 per fles   (Normaal: € 16,95)
   

Inloggen

E-mailadres:
Wachtwoord:
Wachtwoord vergeten
Registreren
Inloggen

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste wijnnieuws?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
U bent opgenomen in het abonneebestand. Hartelijk dank voor uw aanmelding!