Wijnkoper never a dull moment

Wijnkoper never a dull moment

Door Xavier Kat | 19 juni 2020

Bladerend door al die oude Vinée Vineuses, waaraan ik zelf al sinds 1999 mee werk en schrijf, realiseer ik me dat al die jaargangen een schitterend naslagwerk vormen. Ik ging op zoek naar de veranderingen, maar ik ontdek vooral ook veel overeenkomsten met het heden.

Al vanaf het prille begin bood het blad ons de mogelijkheid om vol enthousiasme te verhalen over onze laatste ontdekkingen, waarbij er altijd voldoende ruimte was om ook achtergrondverhalen te schrijven over de streken en hun specificiteiten. Met het lezen van het blad leerde je zodoende ook iets over wijn en ontdekte je nieuwe streken, druiven, vinificatiemethoden en zo meer. Natuurlijk was er in die tijd geen internet en moesten veel wijnliefhebbers het doen met de boeken van Duijker en Hugh Johnson. Het blad was daar een leuke aanvulling op, bovendien lekker actueel en het gaf een kijkje in de keuken van de wijnimporteur. De ontdekkingen gebeurden in die tijd niet wezenlijk anders dan vandaag de dag: tips van andere producenten, een gesprek met een sommelier in een plaatselijk restaurant, het doorspitten van een wijngids, een klant die tijdens een vakantie iets bijzonders tegenkomt… Maar tegelijkertijd was het reizen lastiger: we stapten minder snel in een vliegtuig, maar gingen met de landkaart op schoot over kronkelende landweggetjes van streek naar streek. Dat kostte tijd en leverde niet altijd iets op. Bovendien bleven de reizen vaak beperkt tot Frankrijk, Italië en Spanje. De eerste jaargangen laten dan ook vooral Franse wijnstreken zien, zij het met een schitterende diversiteit aan wijnen uit alle uithoeken van het land. De grote hoofdrol is voor Bordeaux, maar ook de Rhône, Bourgogne, Loire en Elzas komen volop aan bod, evenals de Languedoc. Hier en daar treffen we een exoot uit Spanje of Italië, maar in de loop der jaren komen die steeds vaker voorbij.

Nieuwe wijnlanden
Pas in de jaren 2000 komen de overzeese wijnen van buiten Europa in beeld. Om deze landen te ontdekken wordt er veelvuldig gevlogen, maar ook het internet biedt natuurlijk de helpende hand, evenals de vele publicaties van internationale wijnschrijvers. Okhuysen heeft inmiddels ook in het buitenland een grote naam gevestigd als importeur van kwaliteitswijnen in Nederland. Zodoende nemen ook steeds meer producenten zelf contact op met ons. Op deze wijze komen de boeren ons soms op het spoor in plaats van omgekeerd. Alle aanvragen (vaak meerdere per dag) worden altijd even gescreend, omdat je nooit weet wat erbij zit. Bij interesse nemen we contact op en vragen we allereerst proefflessen aan. Als we na het proeven van de wijnen nog steeds interesse hebben, dan hechten we belang aan wat intensiever contact; per mail, telefoon, maar het liefst door op bezoek te gaan. Het beste gevoel met een nieuw domein krijg je toch door het te bezoeken. Met het globaliseren van de wijnwereld zien we nog andere veranderingen. Er heeft een uitwisseling plaatsgevonden van informatie en kennis tussen wat we voorheen de nieuwe en de oude wereld noemden. Beide werelden hebben van elkaar geleerd en de contrasten tussen beide zijn vervaagd. We denken tegenwoordig eerder in cool climate en hot climate, en terroirwijnen en technische wijnen.
Ook hebben er grote veranderingen plaatsgevonden op het gebied van wijngaardbeheer. Er komt steeds meer aandacht voor biodiversiteit, duurzaamheid en het biologisch bewerken van wijngaarden. Veel van de familiedomeinen waar we al vele jaren mee werken hebben al veel langere tijd aandacht voor dit soort zaken, maar inmiddels wordt dit gelukkig breed gedragen.

Altijd gaan voor kwaliteit
Met Okhuysen hebben we altijd de filosofie gehad om onze eigen smaak te volgen en enkel de kwaliteit te selecteren die bij ons past. Natuurlijk vanuit de overtuiging dat onze klanten deze wijnen ook zouden waarderen. En alhoewel we deze filosofie nog steeds aanhangen, kijken we inmiddels wel breder. Ten eerste is de smaak van de mensen over de jaren toch wat veranderd. Dit is ook logisch. De ‘smaakopvoeding’ is anders. We eten andere dingen, vaak veel gevarieerder, waardoor onze smaak zich anders ontwikkelt. We leren ook het wijndrinken op een andere manier. Moest men vroeger door de stroeve tanninen van een net niet rijpe Bordeaux heen bijten om wijn te leren waarderen, tegenwoordig zijn er heerlijke, fruitige en soepele wijnen voor de beginnende wijndrinker. Bovendien maken vanaf de jaren ‘90 en 2000 steeds meer Nederlanders verre reizen voor werk en vakantie. Ze ontdekken op deze nieuwe bestemmingen heerlijke wijnen, die ze nog niet eerder dronken. Hiermee is de vraag naar wijn veranderd, ook bij ons. Het heeft ons gedwongen om verder te kijken dan we tot op dat moment deden. In het begin voelde het onnatuurlijk en waren we chauvinistische wijnkopers, van vooral Franse wijn. Maar na verloop van tijd ontdekten we de schoonheid en klasse die er ook aan de andere kant van de wereld was te vinden.

Journalisten pleasen
Parallel aan de mondialisering van de wijnmarkt zien we in de jaren ‘90 en 2000 ook een uniformiteit ontstaan in de smaken van de geproduceerde wijnen. Onder invloed van wijnrecensenten als de Amerikaanse Robert Parker is er een hang naar het maken van heel rijpe, geconcentreerde wijnen met veel eikenhout. Steeds meer grote chateaus in Bordeaux gaan hun wijn in die richting maken en oogsten hoge punten, waarmee ze hun prijzen kunnen verhogen. Maar omdat dit technische wijnen zijn en geen terroirwijnen, zijn ze redelijk makkelijk te kopiëren en ontstaan er steeds meer vergelijkbare wijnen vanuit de hele wereld. Deze (rode) wijnen verworden tot een eenheidsworst, waar herkomst en druif een ondergeschikte rol spelen. Gelukkig is er na een kleine twintig jaar een flinke tegenbeweging gekomen; er wordt nu juist gezocht naar lichtvoetigheid in de wijnen. Elegantie, balans en terroir zijn de nieuwe sleutelwoorden. Tot onze grote opluchting overigens! Er is ook weer volop ruimte voor autochtone druiven, en streken en wijnen met een eigen karakter.

De wijnwereld in bloei
De cirkel is daardoor voor veel wijnstreken eigenlijk weer rond. Populaire wijnstreken uit de periode van de jaren ’80 en ‘90, die ten onder waren gegaan aan hun eigen succes, waar de prijzen te hoog waren gestegen, maar de kwaliteit juist gedaald, kiezen nu weer voor kwaliteit en een eigen, sterke identiteit. Streken zoals de Beaujolais, Muscadet, Rioja en vele andere bloeien weer op en creëren weer fans. Anno 2020 heeft de wijnwereld ons verschrikkelijk veel moois te bieden!