Hoe het allemaal begon

Hoe het allemaal begon

Door Xavier Kat | 19 juni 2020

Een bedrijf van 153 jaar oud heeft logischerwijs het nodige meegemaakt. In 1867 wordt een kleine wijnhandel in de Gierstraat in Haarlem door Josephus Arnoldus Okhuysen opgericht. Okhuysen richt zich met name op Haarlem en de omringende gemeenten, maar vult ook de kelders van de zogenaamde buitenplaatsen in het Kennemerland; de zomerverblijven van rijke Amsterdamse families. De reputatie groeit snel en Okhuysen gaat steeds verder buiten Haarlem leveren.

Het bedrijf breidt flink uit, maar daaraan komt een einde tijdens de crisisjaren en de Tweede Wereldoorlog. Het is de jonge Herman Okhuysen die het bedrijf direct na de oorlog vanuit het niets nieuw leven in blaast. Twee jonge ambitieuze heren, Louis Kat en Wim Beelen, komen in de jaren zestig bij het bedrijf werken. Bij gebrek aan opvolging wordt Okhuysen in 1970 verkocht aan Bols en krijgt Louis Kat er de leiding over. De ziel is echter uit het bedrijf verdwenen, wat Louis met lede ogen aanschouwt.

Doorstart in de Gierstraat
In 1976 lukt het hem om het bedrijf te kopen, met aan zijn zijde compagnon Wim Beelen. Het is een kleine, spannende doorstart, vanuit de Gierstraat, waar het ooit allemaal is begonnen. De eerste opdracht die zij zichzelf geven is het flink onderhanden nemen van het assortiment. De focus komt eerst op kwaliteit en pas daarna op prijs. Heel Frankrijk, en later ook Italië en Spanje, worden langdurig afgestruind op zoek naar topboeren, waar altijd rechtstreeks mee wordt gewerkt en een exclusieve distributie voor de Nederlandse markt wordt bedongen. Een succesvol idee.

Duijkers favoriet
Tien jaar later beloont Hubrecht Duijker de heren door Okhuysen te verkiezen tot zijn favoriete wijnkoperij van 1985. Om dit heugelijke feit extra onder de aandacht te brengen bij alle klanten, wordt er een wijnjournaal uitgebracht, dat duidelijk mooier is dan de diverse nieuwsbrieven die ze tot op dat moment uitsturen. De naam..? Vinée Vineuse. Het journaal is direct een succes en zal vanaf de verschijning van dit eerste nummer in februari 1986, niet meer verdwijnen. Door de jaren heen verandert het blad meerdere keren van vormgeving, evenals de frequentie van sturen en het aantal pagina’s per uitgave. Maar de essentie van het blad blijft gelijk: het verhalen over de bijzondere wijnen, de producenten, de streken, oogstjaren en de inkoopreizen. Er verschijnen portretten van sommeliers en restaurants, er komen gastcolumns, oogstberichten, recepturen van beroemde chefs en natuurlijk heel veel proefnotities. Het blad wordt een bron van inspiratie van wijnliefhebbers, die op grote schaal andere liefhebbers opgeven om het ook thuis te ontvangen. De oplage groeit dan ook gestaag. Omdat de lezers ook graag kennis maken met de wijnen in het blad, groeit Vinée Vineuse uit tot een commercieel succes.

Huisvlijt
Het maken van het blad vraagt ook om grote discipline en vele uren werk. Omdat het blad voor iedereen is, voor alle wijnliefhebbers, moet er een goede mix aan onderwerpen en wijnen in zitten, afgestemd op de seizoenen bovendien. Ook alle fotografie moet aansluiten op deze seizoenen en al onze domeinen moeten natuurlijk met regelmaat aan de beurt komen. Daarnaast moeten alle geselecteerde wijnen ook tijdig voldoende op voorraad zijn. Ze moeten worden geproefd om goede proefnotities te kunnen schrijven. En misschien wel het allerbelangrijkste: er moeten mooie verhalen te vertellen zijn, doorspekt met interessante weetjes en kennis. De foto’s, de verhalen, die maken en schrijven we zelf. Daarvoor moet er gereisd en bezocht worden, wat weer het mooiste stuk van ons vak is. Maar soms lukt het reizen niet bijtijds en vragen we foto’s en proefflessen op en hebben we telefonisch contact met de wijnboeren. Dat kan grappige taferelen opleveren wanneer een producent ons weer eens onmogelijke beelden toestuurt.

Terug naar de roots
Goed plannen en vooruitwerken is daarom van groot belang. Wanneer u dit leest, zijn we alweer volop bezig met het volgende nummer. Terug naar toen Omdat wij zelf vonden dat Vinée Vineuse de laatste jaren iets te veel de kant op was geschoven van een mooie reclamefolder, hebben we de 35ste jaargang aangegrepen om terug te keren naar de roots. Inspireren vanuit de mooie wijnverhalen staat weer voorop, omdat we denken dat juist dat het blad bijzonder en aantrekkelijk maakt. We hopen daar in te slagen en het succes van ons mooie blad met vele jaren te verlengen!

Producten


Chinon rouge 'Silènes'

2018 Chinon rouge 'Silènes'

Domaine Charles Joguet 0.75l

14 75

per fles bij een afname van 6 / 15,25 per fles