Montlobre is een wijn die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het team zet zich dan ook al lange tijd in voor een betere wereld voor de generaties na ons. Domaine Montlobre is een dynamisch bedrijf dat staat voor constante kwaliteit en juist deze kwaliteit staat aan de basis van het enorme succes. Tel daar een eerlijke prijs én een duurzame werkwijze bij op en je snapt de hordes trouwe fans wereldwijd. Dit jaar zette Montlobre opnieuw een grote stap; het domein ontving het prestigieuze B Corporation-certificaat voor hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Een geweldige prestatie na vijf jaar van hard werken, waarin het bedrijf onder andere is overgestapt op steeds lichtere flessen, ruim 600 bomen rond het domein heeft geplant en met de aanleg van 1000m2 aan zonnepanelen volledig energieneutraal werkt. Het B label stelt hoge normen aan de sociale en ecologische impact van een bedrijf. Dat Montlobre nu dit certificaat in de zak heeft, is zowel een kers op de taart als een beloning voor alle inzet van de afgelopen jaren.
Bruno le Breton, eigenaar van Montlobre vertelt: “Het
B-label was nooit een doel op zich, maar is wel belangrijk voor onze
profilering. Onze partners en toekomstige partners weten met wie ze werken en
waar wij voor staan. Desalniettemin reiken mijn ambities altijd verder. Wat
kunnen we meer doen om nóg groener, nóg duurzamer en met nog minder impact op
het milieu te werken? Ik denk dat je daar als ondernemer en als wijnmaker nooit
klaar mee bent.’’
Zo vind je bijvoorbeeld vanaf dit jaar geen capsules meer op
de flessen van Montlobre, wederom een stap voorwaarts in het reduceren van
materialen. Het team pakte deze verandering aan om ook meteen het etiket op te
frissen. Wij zijn enorm blij met het resultaat en vinden dat de verpakking van
de wijn nu nóg beter past binnen de filosofie van Montlobre.
“Oogstjaar 2020 was een jaar vol uitdagingen. Vooral op
klimatologisch vlak heeft de wijngaard – maar ook ons team – dat veel moeten
trotseren”, vertelt Damien. Zo bezorgde het natte voorjaar het team
aanvankelijk slapeloze nachten, toen het tijdens een volledige lockdown nodig
bleek de stokken te behandelen tegen meeldauw. Gelukkig profiteerden de
wijnstokken juist van de regenval en werden ze niet aangetast door schimmel. Door
de regen voorafgaand aan het uitbreken van de knoppen kon de bloei goed op gang
komen. Wijnmaker Damien Michel: “Het natte voorjaar bleek achteraf ook nog eens
onze grote redding, want vanaf half mei tot aan de oogst heeft het nauwelijks
meer geregend.’’
Door de zeer gunstige omstandigheden in het voorjaar en de
zomer waren de druiven eerder rijp dan gewoonlijk. September was erg heet met
temperaturen tot 35°C. Damien: “Voor de witte druiven betekende dit dat we al
op 19 augustus begonnen met oogsten, een record. De laatste cabernet sauvignon
werd op 24 september geoogst terwijl we meestal pas rond 1 oktober klaar
zijn.’’ Ook verliep het werk in de kelder uitstekend. Damien: “Onze opbrengsten
waren hoger dan normaal en tegelijkertijd lijken de wijnen net zo
geconcentreerd als in 2019. De zuurgraad van de merlot is hoog, een garantie
voor een goed bewaarpotentieel van de wijnen. De tanninen vertonen ondanks de
vroege oogst geen groene tonen, maar zijn juist mooi rijp.’’
Dat het succes van deze oogst zeker niet alleen Damien
toekomt, wil hij graag nog benadrukken: “De kwaliteit van de wijn en de goede
volumes, alles klopt weer in 2020. Dit zou ons zeker niet lukken zonder ons
fantastische en loyale team. De solidariteit naar het bedrijf én elkaar toe
zorgt ervoor dat wij dit unieke product ieder jaar weer kunnen maken. Juist ook
op lastige momenten; dan merken we de veerkracht van ons familiebedrijf. Dan
bewijst onze organisatie echt haar kracht.”
Door je persoonlijke gegevens te verwijderen wordt de toegang tot je account verwijderd. Hierdoor kan je niet meer bij je bestelgeschiedenis en andere gegevens.